Vergeving en verzoening

Vanavond spreekt de filosoof Corrie Haverkort voor ons over 'Vergeving en verzoening', een niet onbelangrijk thema voor onze beroepsgroep. Dit keer starten we reeds om half zes met de broodjesmaaltijd, zodat Corrie eerder kan beginnen dan gebruikelijk.

Van woede naar verzoening: de praktijk van de mediator.

 

Als twee mensen vragen om ondersteuning van een mediator is er al een grote stap gezet: men wil samen tot een bevredigende oplossing komen van een complex, lastig, ingrijpend of zelfs existentieel probleem. Behalve het vinden van pragmatische en juridische oplossingen probeert een mediator ook om tot  verstaanbaarheid en verzoening te komen tussen de twee partijen. Met aandacht voor wat gepasseerd is, gevoeld en gedacht. En met aandacht voor de emoties waarmee bijna ieder heftig conflict gepaard gaat.

·      Om welke emoties gaat het bij conflicten en waar verwijzen deze naar?

·      Hoe kun je als mediator de cognitieve betekenis van emoties herkennen?

 

Woede en de drang naar vergelding spelen bij conflicten vaak een hoofdrol. Vaak zelfs zonder dat de strijdende deelnemers zich hiervan bewust zijn. Het is niet altijd even gemakkelijk om deze heftige emoties om te buigen naar een werkbare verhouding onderling.

·      In hoeverre is het mogelijk om woede te transformeren naar verzoening zo dat je kunt spreken van transitiewoede?

·      In hoeverre verschilt verzoening van vergeving?

Tijdens de lezing wordt uitgegaan van verschillende filosofen als Aristoteles, Nietzsche en met name Nussbaum. Hun gedachten over verzoening en vergeving worden gekoppeld aan praktische ervaringen en de mogelijkheden en onmogelijkheden van de mediator.

Ook kijken we met elkaar naar een casus uit de praktijk van de mediator waarbij zowel het juridische als het emotionele leven een rol spelen en elkaar wederzijds be├»nvloeden rondom de vraag naar rechtvaardigheid: een niet te vergeten aspect als het gaat om de vraag naar verzoening.  

Tot slot worden de drie stappen van preventie besproken, waarbij ouderschapseducatie en de ouderschapsbelofte worden ge├»ntroduceerd als preventieve mogelijkheid ter voorkoming van vroegtijdige scheidingen met kinderen onder de vier jaar, het voorkomen van een mogelijke vechtscheiding en het verlagen van het hoge aantal tweede scheidingen. Zie hiervoor: www.popelieropleidingen.nl